loading...

9 april 2019

Waarom zijn face-to-face interacties zo krachtig?

Waarom zijn face-to-face interacties zo krachtig?

Is netwerken nog relevant? Niet, als je social media goeroes moet geloven. Zij wijzen vooral op het stijgend gebruik van de sociale media en op de vele vooroordelen die mensen hebben als ze ‘in het echt’ moeten gaan netwerken.

Het klopt wel dat netwerkevents dikwijls niet de meest plezierige dynamiek hebben. Ril al maar mee: van spreken met totale vreemden, tot omgaan met rare conversaties en ongemakkelijke stiltes. Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat je niet zeker bent dat je ook maar iets gaat halen uit deze events.

We leven dan ook nog in een tijd waar de nieuwe professionals als het ware versmelten met hun smartphones. Face-to-face interageren met anderen wordt moeilijker. Conclusie, de toekomst van netwerken ziet er somber uit. Dat zou je kunnen denken, maar cijfers wijzen op het tegengestelde.

Uit onderzoeken blijkt dat mensen net naar netwerksessies gaan om direct contact te hebben met anderen. ‘The Decision to Attend 2017‘ uitgevoerd door het Experience Institute, stelt dat 76% van de deelnemers, uit alle leeftijdsklassen, het belangrijk vindt om netwerkopportuniteiten te hebben en face-to-face connecties te leggen tijdens evenementen. 49% van de millennials evalueert netwerkevenementen en face-to-face contacten als ‘heel belangrijk’. Dat is het hoogste percentage doorheen alle generaties.

We leven in een hypergeconnecteerde wereld, maar deelnemen aan events blijft nog steeds een waardevolle manier om professionele contacten te leggen. Wat maakt die persoonlijke contacten nu zo aantrekkelijk? Laten we dat even onderzoeken.

Argument 1: ongedeelde en ‘echte’ aandacht

Om waardevolle en authentieke relaties op te bouwen, moet je oefenen in bewust focussen wanneer je met anderen omgaat. Netwerkevenementen en hun dynamieken zijn hierop gericht. Je moet jezelf voorbereiden en je beste ‘jij’ presenteren terwijl je je tegelijkertijd maximaal interesseert in omgaan met de andere aanwezigen.

In vergelijking met online communicatie zijn deze face-to-face interacties katalysatoren voor weldoordachte dialogen die kunnen leiden tot waardevolle businessrelaties of -samenwerkingen.

Argument 2: de omgeving om mensen te ontmoeten

Wat fantastisch is aan evenementen, is dat je mensen ontmoet die je nergens anders zou tegenkomen. Evenementen trekken meestal belangrijke professionals aan en industry leaders. Daarvoor alleen is je aanwezigheid al interessant. Iemand benaderen op een netwerkevenement is heel normaal, en dat is niet overal zo.

Argument 3: direct oogcontact en zicht op de non-verbale lichaamstaal

Deze elementen lijken misschien niet zo belangrijk, maar ze hebben wel een grote impact op het vertrouwen dat je al dan niet in iemand hebt. In ‘What Millennials Want’, gepubliceerd door Skift and Meetings Mean Business, lezen we: “Mensen zijn sociale wezens. Het is niet omdat millennials meer technologie gebruiken dan de generaties voor hen deden, dat zij face-to-face contacten niet appreciëren. Ze hebben een voorkeur voor face-to-face relaties zodat ze de reacties en intenties van mensen kunnen inschatten. Ze communiceren holistischer door meer zinnen te gebruiken en genereren op die manier meer businessontwikkeling.

De enige manier om direct in te schatten hoe eerlijk de reacties van mensen zijn, is door directe communicatie. Dit zal altijd het fundament van authentieke interpersoonlijke communicatie blijven.

Argument 4: diepgaande professionele connecties

Mensen die netwerkevenementen bijwonen, gaan niet zo maar om at random met vreemden te praten. Ze hebben specifieke doelen. Meestal willen ze hun professionele status opbouwen en zich verbinden met gelijkgezinden door samenwerkingen, partnerships of simpelweg kennisuitwisseling.

Hoe kun je je professionele connecties beter uitdiepen dan je te engageren in face-to-face communicatie? Deelnemen aan formele en informele netwerkdynamieken zorgt ervoor dat je de ruimte, tijd en excuses hebt om deze connecties na te jagen en hopelijk deze relaties verder te zetten na het event.

Argument 5: een investering in menselijk kapitaal

Netwerken loont. Hoe meer mensen je als deelnemer kent, hoe meer invloed je hebt in de sector. Dit verklaart waarom mensen tijd investeren in nieuwe relaties aan te gaan en om interacties te initiëren.

Daarom zijn het actieve deelnemers tijdens netwerkevents. Zo halen ze er hun investering terug uit. Newerkevents zijn een optimaal platform om te investeren in menselijk kapitaal. Iedereen die daar is, weet dat.

In het kort

Misschien denk je wel dat events en netwerkten tot een ver verleden gaan horen. Dat klopt niet! Onderzoeken tonen aan dat mensen nog steeds geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van nieuwe professionele relaties door face-to-face interacties. Nu nog meer dan vroeger.

Deze events helpen mensen net om een hoger niveau van vertrouwen te ontwikkelen wanneer je direct communiceert met anderen. Plus het is een betere manier om te evalueren of het wel persoonlijk klikt. Je mag gerust zijn, netwerking zal blijven bestaan. Mensen zullen zich niet alleen achter hun schermen gaan verstoppen. Directe communicatie zal nodig blijven om krachtige business en persoonlijke netwerken te bouwen en te behouden. Veel succes!

Bronnen: EventPlanner

Posted in NewTaggs: