loading...

16 april 2019

Hoe creëer je een wow-effect op je volgende event?

Hoe creëer je een wow-effect op je volgende event?

Hoe pak jij je events aan? We gaan je geen punten geven, dus geef maar een eerlijk antwoord. Focus je op het logistieke gedeelte, en komt het creatieve pas op het einde? Of staan jouw gasten centraal en hou je je bezig met elke detail van hun ervaring?

In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, maakt het plannen en managen van een event maar de helft uit van onze job als eventmanagers. De andere helft is het ontwikkelen van de ervaringen van je gasten. Voor dat deel spreek je je verbeelding en creativiteit aan, en ga je op zoek naar innovaties.

Natuurlijk is eventlogistiek belangrijk, het is het skelet van elk evenement. Maar een naadloze logistiek is niet voldoende om echt te connecteren met je deelnemers. Die wow-factor is belangrijk! Enkel zo zullen je jou herinneren.

Eventprofessional Kevin Van der Straeten stelt het zo: “om het meeste uit je publiek te halen, moet je hen een authentieke ervaring voorschotelen, een ervaring die nog lang blijft nazinderen in hun geheugen. Als je er in slaagt om op die manier de emoties van mensen te raken, dan zal je in staat zijn om lange termijn en duurzame relaties op te bouwen. En dan is je publiek ook klaar om sneller je boodschap op te pikken. Het geheim van dit soort ervaringen zit hem in het ontwikkelen van een totaalconcept met een hoge wow-factor.”

Dit kun je bereiken door even uit je rol van eventmanager te stappen en je creatieve kant te omarmen. Zie jezelf als een echte deelnemerservaring-ontwikkelaar!

Misschien voel je je wel oncomfortabel bij dit stuk? No worries, we zijn er om je te helpen. Hier zijn een aantal tips die je ondersteunen bij het ontwikkelen van die wow-factor op je volgende event. Daarbij heb je je logistieke skills nodig en een snuif verbeelding:

Tip#1 Kies de juiste geur voor je event venue

Mensen reageren anders als ze ergens komen waar het lekker ruikt. Met sommige geuren kun je zelfs de percepties van mensen beïnvloeden. Zo help je je bezoekers de locatie op een totaal andere manier te ervaren.

Van frisse tot zoete en relaxerende geuren, geur gebaseerde ervaringen zullen je gasten helpen in hun interactie met de evenementomgeving.

Het valt niet 100% te meten, maar deze reuk-aanpak is een wow-factor die lang blijft nazinderen in de herinnering van mensen. Belangrijk: doe niet zo maar wat, maak gebruik van de kennis van een geurexpert.

Tip#2 Bied een onverwacht aperitief

Een snelle koffie wordt altijd geapprecieerd voor het event begint. Turn deze koffie-break om naar een fijne culinaire ervaring. Zorg voor variatie met verfijnde finger food zoals een heerlijk belegd toastje, pittige kaas of limoen-rozemarijn boterkoekjes.

Tip#3 Incorporeer een ‘special touch’

Het geheim van een exquise evenementervaring ligt in de details, en, deze details hangen vaak samen met de ruimte zelf. Bijvoorbeeld, pimp deze met seizoenbloemen of fraaie lichtinstallaties.

Je kunt ook de extra mile gaan met verrassend meubilair waardoor je publiek kan chillen in een mooie omgeving.

Maak gebruik van verticale tuinen of schappen en transformeer de venue op die manier tot een supergezellige plek. Door extra aandacht te besteden aan details creëer je voor je publiek een wow-effect: ze krijgen het idee dat ze in een knusse ruimte vertoeven. Zo kunnen ze zichzelf zijn en een aangename ervaring beleven.

Tip#4 Ga voor een ongewone performance

Als je je gasten wil verrassen met iets creatiefs, kun je artiesten inhuren die een unieke show geven. Van moderne dans tot een vingervlugge goochelaar, kies iets dat de glimlach op het gelaat van je bezoekers tovert. Wow-effect gegarandeerd.

Tip#5 Nodig een surprise gast uit

Dit concept is heel succesvol tijdens solo-optredens. Men past het meestal toe als de artiest op het punt staat een song van een andere beroemde artiest aan te vatten. Die komt dan mee op het podium, en samen zingen ze het lied.

Dit heeft een grote impact op het publiek. Dat krijgt niet alleen de artiest waarvoor ze gekomen zijn, maar een extra bonus onder de vorm van artiest nummer twee die niet op het programma stond. Een beroemd voorbeeld hiervan is de performance van Alicia Keys op Times Square in New York. Samen met Jay-Z zongen ze de song ‘Empire State of Mind’.

Gelukkig is deze leuke move niet alleen mogelijk op concerten. Je kunt hetzelfde doen op je conferentie of seminarie.

Identificeer daarvoor een industry leader of bekende ondernemer die de sector op zijn basis heeft doen daveren. Laat hem een ‘surprise’ keynote geven tijdens je event. De truck is het echt geheim te houden. Wow-ervaring gegarandeerd.

Het enige nadeel is, doordat je de naam van de spreker niet openbaar maakt, je wat marketing leverage mist. Maak dus een afweging tussen het wow-effect of het effect van het publieke programma inclusief de grote naam.

In het kort

De kunst van het wow-effect is vooral extreme aandacht hebben voor je gasten en de intentie om hen iets te bieden dat ze niet verwachten. Los van dat, het vereist een pak creativiteit en verbeelding. Is het al die tijd en inspanning waard? Bekijk het eens op deze manier: als je erin slaagt je bezoekers te verrassen, zullen zij je event nooit vergeten. Veel succes!

Bronnen: EventPlanner, Mathieu De Ruyck

Posted in New