loading...

22 april 2019

3 uitdagingen voor elke event marketeer

3 uitdagingen voor elke event marketeer

Als je meer bezoekers naar je evenement wil halen, moet je zorgen voor een effectieve marketingstrategie. En om te kunnen groeien, moet je een groter publiek kunnen bereiken. Maar hoe doe je dat als je in een klein team zit of zelfs maar in je eentje bent?

Hier drie veelvoorkomende uitdagingen die je tegenkomt als je je evenementmarketing naar een hoger niveau tilt.

1. Onvoldoende resources

Marketingbudgetten zijn vaak klein. 90% van evenementorganisatoren zegt zelfs dat hun budget ondermaats is. Dus wanneer je jouw evenement wilt laten groeien, moet je slimme beslissingen nemen over waar je jouw marketingbudget aan uitgeeft.

Vanwege resource beperkingen kiezen veel organisatoren ervoor de kosten te delen door samen te werken met merken en sponsoren. Deze partners zijn vaak goedkoper dan een fulltime aanstelling, waardoor jij budget vrijmaakt voor andere doeleinden, zoals extraatjes, eten en drinken en verzekeringen.

Hier zijn enkele manieren waarop je kunt samenwerken met merken en sponsoren:

  • Merkpartners: Als je een klein team hebt, heb je waarschijnlijk een krap budget. Samenwerking met lokale (of landelijk bekende) merken kan helpen sommige van die kosten te omzeilen. Deze merken kunnen bijvoorbeeld over je evenement posten op social media en promotionele e-mails naar hun publiek sturen.
  • Sponsoren: Bedrijven doen er alles aan om hun naam in de publieke arena te krijgen. Profiteer daarvan. Zoek een beginnend bedrijf dat naam wil maken. Bied kortingen op sponsorpakketten als ze bijdragen aan extra marketing. Lees hier meer over het bepalen van je marktwaarde voor sponsoren.

2. Onvoldoende tijd

Elke dag stapelen de taken zich op. En wat nog erger is? Dat je waarschijnlijk geen groot team hebt dat jou kan ondersteunen. In een onderzoek onder 1.000 organisatoren zei 45% van de respondenten dat hun teams uit twee tot vijf personen bestaan. Bijna een derde (28%) zei dat ze er helemaal alleen voor staan. Dit betekent dat je harde prioriteiten moet stellen, want teveel op je bord hebben kan tot grote gevolgen leiden.

Zo kun je de tijd die je aan marketing besteedt, productiever benutten:

  • Gebruik de 80/20-regel: Deze regel betekent dat 80% van je output voortkomt uit slechts 20% van je input. Met andere woorden, focus op de taken die de meeste impact maken. Analyseer je marketing: Wat heeft de grootste impact op het succes van je evenement? Geef prioriteit aan die taken en maak je minder zorgen om de kleinigheden.
  • Automatiseer je marketing: Als tijd je kostbaarste bezit is, zorgen activiteiten zoals het handmatig ophalen van e-maillijsten, optimaliseren van advertenties of plannen van berichten op social media er al snel voor dat je geen tijd hebt om je evenementmarketing naar een hoger plan te tillen. Zeker als je in je eentje bent, kan automatisering veel tijd schelen.

3. Onvoldoende capaciteit

Er is zoveel te doen dat je het je niet kan veroorloven om ook maar één minuut te verspillen. Je bent continu bezig met het binnenhalen van sponsoren, doorkijken van contracten en trainen van vrijwilligers. En daarnaast moet je ook nog tijd vinden voor marketing.

Probeer zoveel mogelijk uit te besteden om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Dan kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Huur parttime hulp in: Als je geen fulltime partner kunt betalen, is het misschien toch tijd om een parttime evenementcoördinator in dienst te nemen. Laat die persoon je helpen met enkele dagelijkse taken, zodat jij je kunt concentreren op de meer strategische aspecten van je evenement.
  • Laat het zware werk over aan je ticketingpartner: Kies een ticketingsysteem dat jou helpt efficiënter te werken. Van analyse tot snelle betaling; maak het je bezoekers gemakkelijk je evenement te vinden en snel tickets te kopen.
  • Schakel andere interne experts in: Bespaar tijd door de interne marketingexperts van je ticketingprovider in te schakelen. Besteed je te veel tijd aan je e-mailcampagnes? Wil je een audit uitvoeren van je huidige marketingprestaties, maar weet je niet precies wanneer (of hoe) je moet beginnen? Je ticketingprovider moet je kunnen helpen met het uitbesteden van je marketingstrategie.

De weg naar efficiëntere marketing

Posted in New, Uitgelicht