1 1 1500 1 200 100 30 https://mathieuderuyck.be 960 1

Het algoritme van Facebook: hoe boei je je doelgroep?

mathieu de ruyck
Sinds 2018 waait er een nieuwe wind bij Facebook, en dat betekent dat je harder zult moeten werken om de relatie met je doelgroep in stand te houden. Het nieuwe Facebook algoritme In januari 2018 kondigde Mark Zuckerberg aan dat […]

Sinds 2018 waait er een nieuwe wind bij Facebook, en dat betekent dat je harder zult moeten werken om de relatie met je doelgroep in stand te houden.

Het nieuwe Facebook algoritme

In januari 2018 kondigde Mark Zuckerberg aan dat het algoritme voor de nieuwsfeed van Facebook prioriteit ging geven aan content van familie, vrienden en groepen. Dit maakt het voor evenementen en promotors moeilijker om de aandacht van fans te trekken. Dat komt omdat Facebook minder ‘openbare content’ naar voren zal brengen: dat zijn berichten van merken, bedrijven en media.

Waarom deze verandering? Facebook wil dat gebruikers meer ‘zinvolle sociale interacties’ hebben, zodat de tijd die ze op het platform doorbrengen, waardevoller is.

Maar dat is niet zo waardevol voor jou als organisator, promotor of locatie-eigenaar. Jij wilt in contact blijven met fans en potentiële klanten door je berichten in de nieuwsfeed te houden. Hier een aantal tactieken om het algoritme te slim af te zijn.

Stap 1: Leg de nadruk op interactie met je doelgroep

Het algoritme geeft voorrang aan berichten die ‘gesprekken en zinvolle interacties aanmoedigen’. Dat betekent dat reacties essentieel zijn.

Kondig evenementen dus niet alleen aan, maar houd je fans betrokken met open vragen die gespreksstof opleveren. Houd de discussie daarna gaande met je eigen reacties.Meer zichtbaarheid op Facebook? Zet in op interactie met je fans.

Click To Tweet

Stap 2: Vraag fans om je content te kiezen

Facebook laat gebruikers prioriteit geven aan de mensen en pagina’s die ze bovenaan hun nieuwsfeed zien. Je kunt je fans vragen prioriteit te geven aan je pagina door deze toe te voegen aan hun lijst ‘Als eerste weergeven’.

‘Als eerste weergeven’ vind je in het menu bij ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’. Daar kun je aangeven welke pagina’s en personen je al eerste wilt zien in je nieuwsoverzicht. 

Je kunt je fans vragen je pagina aan ‘Als eerste weergeven’ toe te voegen in een apart Facebook-bericht, maar mogelijk is het beter om mensen er af en toe aan te herinneren in de reacties van populaire berichten.

Stap 3: Gebruik Facebook-groepen om fans te bereiken

Familie, vrienden en groepen zijn de drie specifieke categorieën waar Facebook volgens de veranderingen in het nieuwe algoritme prioriteit aan geeft. Profiteer van groepen om regelmatig contact te houden met je fans.

Word lid van een Facebook-groep met lokale fans van bierproeverijen, muziekfestivals of workshops over planning en structuur. Geen groep beschikbaar over het onderwerp van jouw evenement? Maak er dan zelf een. Je kunt andere lokale evenementen zelfs vragen om deel te nemen. Organiseer je een muziekfestival? Begin een groep voor fans van de headliner om het gesprek op de gang te brengen en al wat enthousiasme op te wekken.

Stap 4: Haal het meeste uit je advertentiebudget

De beste manier om je Facebook-pagina’s voor evenementen en -merken onder de ogen van fans en ticketkopers te krijgen, is door ervoor te betalen. Facebook-advertenties, gesponsorde content en gepromote berichten zijn belangrijker dan ooit.

Gelukkig heeft Facebook mogelijk de beste doelgroeptargeting van alle advertentieplatforms. Hier volgt een kort overzicht van de doelgroepopties van Facebook.

  • Gebruik een standaard doelgroep gebaseerd op de targetingcriteria van Facebook, waarmee je je kunt richten op aspecten zoals interesse, gedrag, demografie en locatie.
  • Maak een ‘Aangepaste doelgroep’ met een van je eigen geuploade e-mailadreslijsten, bijvoorbeeld met gegevens van eerdere kopers, websitegebruikers of e-mailleads.
  • Facebook kan ook een ‘Vergelijkbare doelgroep’ maken op basis van je ‘Aangepaste doelgroep’ met een algoritme dat overeenkomsten zoekt.

Naast het promoten van evenementen via je eigen Facebook-account, kun je ook om rechten voor een advertentieaccount vragen om advertenties te maken namens anderen, zoals artiesten en locaties, om hun fanbase rechtstreeks aan te spreken.

Stap 5: Verkoop tickets rechtstreeks op Facebook

Een Facebook-evenementpagina is van cruciaal belang, maar misschien weet je nog niet dat je via die pagina ook tickets kunt verkopen. Als fans worden omgeleid naar een aparte ticketpagina, zorgt dit voor een extra obstakel, waardoor er minder tickets worden verkocht. Uit onderzoek blijkt dat rechtstreekse ticketverkoop op Facebook je verkoopcijfers kan verdubbelen ten opzichte van het gebruik van een aparte ticketpagina.

Vorige
MATHIEU DE RUYCK
Vergroot gratis je b...
mathieu de ruyck
Volgende
Micro-influencers in...