loading...

23 april 2019

Marketingtechnieken die je niet kunt laten liggen

Marketingtechnieken die je niet kunt laten liggen

57% van de organisatoren die wij eind vorig jaar hebben ondervraagd voor ons Trendonderzoek 2019, gaven aan dat het bereiken van nieuwe bezoekers hun grootste uitdaging is.  De belangrijkste oorzaak hiervan is de moordende concurrentie. Het aantal evenementen stijgt gestaag verder, en dat terwijl het tegenwoordig al zo lastig is om de aandacht van de consument te trekken. Het goede nieuws? Uit ons onderzoek is gebleken dat er nog aardig wat effectieve marketingtactieken zijn die nog niet of nauwelijks worden ingezet door evenementorganisatoren.

Check of jij deze strategieën al optimaal inzet en zorg dat je geen kansen laat liggen.   

Start met makkelijk toe te passen strategieën

Opvallend is dat een aantal relatief gemakkelijk toe te passen marketingtactieken nog niet veel gebruikt worden door evenementorganisatoren en -marketeers. Wil je graag beginnen met het testen van nieuwe tactieken? Focus je dan eerst op het laaghangend fruit; de gemakkelijk toe te passen strategieën.

Zo blijkt uit ons onderzoek dat eventmarketeers nog nauwelijks strategisch adverteren op de grote social media platformen zoals Twitter, LinkedIn en Instagram. Daarnaast lijkt het erop dat ze de mogelijkheden voor retargeting in social media nog niet genoeg benutten, en dat Snapchat geofilters en Chatbots nog weinig worden gebruikt.

Eventmarketeers maken dus nog niet optimaal gebruik van alle voordelen van social media. Wil je meer weten over hoe je social media kunt inzetten voor de promotie van je evenement? Download dan dit ebook: Essential Guide; Alles wat je moet weten over social media.

Hieronder 3 marketingtactieken die nog weinig worden benut in de evenementensector, maar waar mogelijk kansen liggen voor jouw evenement:

1. Videomarketing voor meer emotie en beleving

Online video is booming en blijft gigantisch groeien. Zo heeft YouTube in 2018 zo’n 1.5 miljard maandelijkse gebruikers, wordt er 400 uur aan video geupload per minuut en is YouTube daardoor de twee na grootste search engine in de wereld. Volgens Hubspot gebruikt 81% van de bedrijven gebruikt videomarketing, en zal dit in de toekomst alleen maar toenemen. Het succes van Instagram Stories en de 8 miljard dagelijkse video views per dag op Facebook tonen aan dat mensen op een klein scherm om te browsen de voorkeur aan video geven.

Als we kijken naar de inzet van video in 2018 zien wij dat dit medium nog veel meer ingezet kan worden als promotiemiddel. Denk naast video recaps ook aan unieke video content, video advertising en live video’s.  Het is dan ook slim om in 2019 meer met video te experimenteren. Nog twee redenen om in 2019 te gaan experimenteren met video:

  • 90% van de consumenten zegt dat video hen helpt in hun koopbeslissing (bron: Vidyard).
  • 64% van de consumenten zegt dat video een positieve impact heeft op hun koopbeslissing (bron: Vidyard).

2. Emailmarketing – owned versus rented kanalen

Uit ons onderzoek blijkt ook dat e-mailmarketing (en dus het gebruik van de ‘owned kanalen’) in de evenementenbranche nog niet optimaal wordt benut. Binnen je owned kanalen heb je meer controle over de binding met je doelgroep dan met het gebruik van rented kanalen zoals grote social media platformen. Het opbouwen van je eigen kanalen en database kan op verschillende manieren. Zo kun je ervoor kiezen om e-mailadressen te verzamelen en zo een e-mail database op te bouwen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld het publiceren van relevante ebooks en white papers in ruil voor een e-mailadres. Of je creëert een eigen community platform zoals RAI Amsterdam dat doet voor haar beursmerken.

“Beurzen hebben altijd een enorm piekmoment. In slechts enkele dagen wordt er gigantisch veel genetwerkt en kennis gedeeld. Door het bouwen van year round communities rondom onze evenementen, versterken en verlengen we dat effect. Zo blijven we het hele jaar door relevant voor onze bezoekers en exposanten.”  Eline Deijs, Director Marketing and Digital at RAI Amsterdam.

Kies je voor het opbouwen van een e-mail database, let er dan bij het verzamelen van e-mailadressen wel op dat je GDPR proof bent.

3. Influencer marketing

Deze vorm van mond-tot-mondreclame wordt als zeer effectief ervaren in zowel de B2C als B2B markt. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de consumenten een influencer eerder vertrouwt dan een advertentie of traditionele aanbeveling van een beroemdheid. Daarom is het niet zo gek dat influencer marketing in veel sectoren een essentieel en succesvol onderdeel is van de marketingstrategie.

Wil je starten met influencer marketing op Youtube of Instagram? Begin dan klein. Ga op zoek naar  voor jou relevante micro influencers, met minder dan 10.000 volgers. Want de engagement reach ratio ligt bij kleinere influencers hoger dan bij influencers met honderdduizenden volgers. Ook al is het bereik groter bij accounts met meer volgers, micro influencers hebben over het algemeen meer binding met hun volgers. Juist omdat ze dichter bij hun volgers staan, worden ze als betrouwbaarder gezien. Ook bieden ze vaak de mogelijkheid om met kleinere budgetten te testen. 

Ga voor conversie

Er is in de evenementensector nog veel ontwikkeling en optimalisatie nodig als het om marketing en promotie gaat, maar daarvoor zijn ook meer vaardigheden nodig. 48% van de ondervraagde professionals uit ons onderzoek zegt dat ze de uitgaven op dit gebied zullen gaan verhogen, terwijl ‘marketing & promotie’ al als grootste kostenpost uit het onderzoek komt. Het lijkt er dus op dat er voor eventmarketeers in 2019 dus nog aardig wat kansen liggen.

Door te investeren in nog niet toegepaste maar wel bewezen effectieve marketingtactieken, heb je kans dat je conversie omhoog schiet. Uiteraard is ieder evenement anders, net als de omstandigheden. Dus begin klein en makkelijk. Test goed wat wel en niet werkt voor jouw evenement, pas je strategie waar nodig aan en hou je concurrent scherp in de gaten!

Posted in New