1 1 1500 1 200 100 30 https://mathieuderuyck.be 960 1

Social media marketing niet alleen voor millennials

mathieu de ruyck
Bereik je met je marketing iedereen die je kunt bereiken op social media om je evenement te promoten? Of zit je gevangen in de millennial bubble? Als je denkt dat social media alleen bedoeld is voor millennials, laat je een […]

Bereik je met je marketing iedereen die je kunt bereiken op social media om je evenement te promoten? Of zit je gevangen in de millennial bubble?

Als je denkt dat social media alleen bedoeld is voor millennials, laat je een grote markt, en een flink aantal verkochte kaartjes, onaangeroerd.

De feiten laten zien dat het publiek van alle generaties sociaal actief is. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek , uitgevoerd in Nederland, zit 77% van de volwassenen tussen de 40 en 64 jaar nu op Facebook. Evenals 69% van de volwassenen van 65 tot 79 jaar en 58% van de 80 en ouder.

Maar dit wil niet zeggen dat al die generaties zich ook hetzelfde gedragen op social media. Kijk verder en je kunt precies analyseren waar en hoe mensen van verschillende generaties hun tijd op deze kanalen besteden.

Gebruik deze vijf feiten om de socialmedia-gewoonten van je publiek te leren kennen, zodat je de marketing voor iedere groep strategisch kunt aanpakken.

Feit 1: Generatie X surft meer dan millennials

De millennials waren dan wel de early adopters van social media, maar ze zijn niet langer de belangrijkste gebruikers.

Volgens een rapport uit 2017 van Nielsen brengt generatie X zelfs meer tijd door op social media dan millennials, zo’n 7 uur per week tegen 6 uur voor de jongere generatie. Dit is niet zo verwonderlijk gezien meer dan de helft van de babyboomers die door Eventbrite werd ondervraagd (54%) meer dan 20 uur per week op internet doorbrengt.

Feit 2: Facebook is de favoriet

Op welke sociale platforms zijn deze oudere generaties te vinden? Facebook is het meest gebruikte platform voor vrijwel iedere generatie. Meer dan de helft van de senioren zit tegenwoordig op Facebook.

Wil je je op een specifieke generatie richten, dan vind je op Instagram en Twitter een veel groter percentage jonge volwassenen. Oudere millennials die op het hoogtepunt van hun carrière zitten, maken dan weer meer gebruik van LinkedIn.

Feit 3: Babyboomers vinden evenementen op social media

Babyboomers gaan per jaar naar meer evenementen dan millennials. Dat is eigenlijk niet verwonderlijk als je bedenkt dat gepensioneerden meer tijd en geld hebben. In een Eventbrite-onderzoek gaf de overgrote meerderheid van de babyboomers (91%) aan van mening te zijn dat ervaringen belangrijk zijn voor een gelukkig leven.

Hoe kun je de trouwe evenementbezoeker er nu toe overhalen voor jouw evenement te kiezen? Ook hier is het antwoord social media. Bijna een kwart van de babyboomers ontdekt live ervaringen via social media.Bijna een kwart van de babyboomers ontdekt live evenementen op social media

Click To Tweet

Feit 4: Facebook-evenementen maakt het de oudere generaties gemakkelijk om je evenement te vinden

Hoewel de oudere generaties op social media zitten, zijn ze misschien niet zo handig als hun jongere tegenhangers wanneer het op navigatie aankomt. Daarom is het van cruciaal belang dat jouw evenement in hun nieuwsfeed verschijnt en moet je er niet op vertrouwen dat ze jouw evenement zelf wel zullen vinden op je platform.

Een manier om dit te doen is Facebook-evenementen te gebruiken. Hiermee worden evenementen in de nieuwsfeeds van gebruikers weergegeven op basis van hun interesses.

Facebook-evenementen kunnen ook eenvoudig worden verkregen via een Facebook-zoekopdracht. Voor oudere generaties die eraan gewend zijn op Facebook te kijken voor nieuws en om met anderen in contact te blijven, is het een natuurlijke plek om meer te weten te komen over evenementen.

Feit 5: Social media maak het rechtstreeks kopen van tickets makkelijk

Een strategische marketingstrategie voor social media begint met aanwezigheid op het platform van je doelpubliek. Maar dat is niet alles.

Of je nu simpelweg vertrouwt op organische sociale berichten of je bereik vergroot met betaalde advertenties, zorg ervoor dat het voor mensen van elke generatie die je evenement op social media vinden, gemakkelijk is om kaartjes te kopen of zich te registreren.

Hoe ouder je publiek is, hoe belangrijker het is om de aankoop van tickets te stroomlijnen. Als de lettertjes te klein zijn, als ze moeten in- en uitzoomen op hun telefoon of tablet om je betaalproces te doorlopen, raak je ze kwijt.

Ticketpagina’s en ticketshops die afgestemd zijn op telefoons zijn nog maar het begin. Idealiter moeten mensen hun tickets meteen kunnen kopen waar ze je evenement ook vinden.

Wanneer mensen naar een andere site moeten gaan om een kaartje te kopen — of erger nog, een account moeten maken — haken ze vaak af. Stel mensen waar mogelijk in staat tickets te kopen op de social site of in de app waar ze je evenement hebben gevonden, zonder omwegen.

Vorige
Festivaltrends in ci...
MATHIEU DE RUYCK
Volgende
Vergroot gratis je b...