loading...

23 april 2019

Vergroot gratis je bereik op social media

Vergroot gratis je bereik op social media

Gemiddeld is 66% van de Europeanen op social media te vinden, en daarmee is het het grootste marketingkanaal aller tijden. Voor een evenementmarketeer ligt de kracht van social media echter niet in het bereikmaar in de mogelijkheid om de juiste mensen te bereiken.

Door met social media de mensen te targeten die het meest waarschijnlijk de tickets zullen kopen voor je evenement, verspil je minder tijd (en geld) aan inspanningen om mensen te bereiken die niet geïnteresseerd zijn en toch niet naar je evenement zullen komen. Hier vind je vier stappen om je bereik op social media te vergroten.

1. Geef prioriteit aan je doelpubliek en aangepaste content

Met een overvloed aan sociale platformen is het belangrijk om op social media de regel ‘kwaliteit boven kwantiteit’ te hanteren. Je kunt beter een sterke aanwezigheid hebben op een bepaald aantal platformen, dan dat je op alle netwerken af en toe een paar zwakke berichten plaatst. Maar hoe weet je nou welke netwerken voor jou de juiste zijn?

Stel jezelf eerst deze twee vragen:

  1. Brengen mijn potentiële bezoekers tijd door op dit sociale netwerk? Overlappingen zoeken tussen de primaire doelgroep van het netwerk en jouw doelpubliek is de beste manier om de juiste mensen te bereiken.
  2. Staat mijn content in lijn met dit netwerk? Als je evenement bijvoorbeeld niet bijzonder fotogeniek is, zijn Instagram en Pinterest misschien niet de aangewezen netwerken voor jou, ongeacht of de doelgroepen overeenkomen.

Om je te helpen erachter te komen wat voor jou het beste werkt, hebben we de essential guide: alles wat je moet weten over social media, voor je opgesteld.

2. Vertel verhalen die het delen waard zijn

Al langer dan 20 duizend jaar vertellen we elkaar verhalen. Een goed verhaal kan je doelgroep ertoe aanzetten je bericht leuk te vinden, te delen, of zelfs een ticket te kopen.

Dus hoe deel je deze verhalen op social media? Begin door te brainstormen over een aantal verhaallijnen over je evenement. Bijvoorbeeld:

  • Het verhaal achter je evenement
  • Een teaser van je sprekers over wat ze tijdens hun sessie zullen presenteren
  • Ervaringen van eerdere bezoekers
  • Tips van je werknemers over wat zij het leukste vinden aan je evenement
  • Trends in je branche


Deelbare content maken kost tijd, maar het is ook de beste manier om nieuwe mensen te bereiken zonder dat je je blauw betaalt. En je bent niet de enige met een geweldig verhaal: laat je volgers vertellen over de eerste keer dat ze naar je evenement kwamen of waarom ze zoveel om jouw initiatief geven. Hun volgers zullen die reacties zien, waardoor je weer nieuwe mensen bereikt (en naar je evenementpagina leidt).

3. Gebruik de kracht van hashtags

Misschien heb je wel eens gehoord van ‘trending hashtags’. Maar wat wil dat eigenlijk zeggen? Op social media maakt de hashtag (#) van de woorden die er direct op volgen een doorzoekbare link.

Een officiële evenementhashtag moedigt je bezoekers aan je evenement te volgen en online deel te nemen aan het gesprek. Je kunt de berichten die worden geplaatst onder je hashtag ook op een groot scherm op je evenement streamen om bezoekers nog een extra aanzet te geven tot delen. Als genoeg mensen je hashtag gebruiken, wordt deze naar Facebook- en Twitter-gebruikers gepromoot als ‘trending’ onderwerp, waardoor je evenement nog beter te vinden is.

Er zijn een paar best practices voor hashtags waar je rekening mee moet houden:

  • Houd je hashtags kort. Veel van deze platforms hebben een tekstlimiet en je bezoekers zullen je hashtag weglaten als ze anders niet genoeg plek hebben voor hun eigen bericht.
  • Zorg dat de hashtag gemakkelijk te onthouden is. Gebruik bijvoorbeeld de naam van je evenement of een acroniem, en houd het simpel. Een zoekopdracht naar #SlowGlobe2017 levert bijvoorbeeld duizenden resultaten op Twitter op.
  • Deel je hashtag overal. Gebruik je hashtag in al je socialmedia berichten en vermeld deze op je evenementpagina, website en in je e-mails. Laat je hashtag op je evenement op zoveel mogelijk plaatsen zien: in de line-up of het programma, op de tafels, op grote schermen, enz.
  • Controleer of de hashtag nog niet in gebruik is. Zoek je hashtag in het zoekveld op Twitter en Facebook voordat je deze als jouw hashtag claimt.

4. Geef je bereik een boost met officiële Facebook-evenementen

Als je Eventbrite gebruikt, kun je rechtstreeks vanuit je evenementendashboard een Facebook-evenement aanmaken. Hiermee bespaar je tijd door met één klik de informatie van je evenement naar je Facebook evenementpagina te importeren.

Maar dat is niet de enige reden om deze tool te gebruiken. Deze officiële Facebook-evenementen verschijnen vaker in de zoekresultaten en aanbevelingen op de newsfeed van Facebook-gebruikers. Over een enorm bereik gesproken! En dat zonder extra werk.

Dat gezegd hebbende, hoe goed je berichten of hashtags ook zijn, er gebeurt gigantisch veel in de newsfeed en het is vaak moeilijk om op te vallen in de massa. Meer strategieën om je evenement op Facebook the promoten vind je in dit tipsheet: Facebook gebruiken voor de marketing van je evenement.

Posted in New