1 1 1500 1 200 100 30 https://mathieuderuyck.be 960 1

Een bal is meer dan promotie maken

Het moest het meest exclusieve bal van het jaar zijn, en ook al is Bal der Bals veelbesproken op sociale media, er is weinig positiefs te horen. In het midden van al die heisa: de 22-jarige organisator Mathieu de Ruyck. […]

Het moest het meest exclusieve bal van het jaar zijn, en ook al is Bal der Bals veelbesproken op sociale media, er is weinig positiefs te horen. In het midden van al die heisa: de 22-jarige organisator Mathieu de Ruyck.

Wachttijden van meer dan een uur aan de ingang. Een vestiaire aan de ‘democratische’ prijs van 3 euro per kledingstuk. Duizenden tickets die gratis werden weggegeven, terwijl sommigen er 25 euro voor moesten ophoesten. Het is de basis van de storm die zondag ontstond, nadat Bal der Bals zaterdagnacht in Flanders Expo Gent plaatsvond.

Het exclusieve feest waarvoor de promotiemolen nooit stopte met draaien, is ten onder gegaan aan het imago dat het zich had opgemeten. Eén dat grotendeels door de jonge Gentse eventorganisator Mathieu De Ruyck werd opgebouwd. De Ruyck is bekend in het milieu van het eventmanagement, en een genie in het voeren van promotie. Vorig jaar nog kwam hij in het nieuws omdat hij met 151.000 volgers de populairste Twitteraar van het land was. Toen er in studentenkringen gezegd werd dat hij die volgers misschien wel gekocht zou kunnen hebben, dumpte De Ruyck duizenden fans omdat hij naar eigen zeggen ‘de vele roddels’ beu was.

FINANCIËLE PUT

Het Bal der Bals is niet het enige wapenfeit van de jonge Gentenaar. Daarvoor zat hij al in de organisatie van het Bal du Zoute, dat in Knokke plaatsvindt en beschouwd wordt als een van de meest exclusieve feestjes in België. Ondertussen is hij daar als organisator niet meer welkom. Dirk Vandereyken van het PR-bureau achter Bal du Zoute distantieert zich dan ook van De Ruyck: “Er zijn vorig jaar veel dingen gebeurd op Bal du Zoute. Het was enorm slecht georganiseerd. De Ruyck wierp zich op als de grote man achter alles, maar er is veel fout gelopen.” Er is een rechtszaak van gekomen, en De Ruyck deed alsof hij ook de volgende edities van het feest ging organiseren. Maar dat blijkt dus niet het geval. “We doen geen beroep meer op zijn diensten”, klinkt het bij Vandereyken. “Ook de sponsors willen dat niet meer.”

Ook Francis Boussy van DC Productions, het evenementenbureau achter Bal der Bals, is niet te spreken over De Ruyck. “Hij is compleet incompetent op organisatorisch vlak. Een aantal voorbeelden: de beloofde waterpijpen op het feest stonden buiten in de regen. De zogenaamde ‘casino room’ bestond uit vier losse tafels.” Blijkbaar was dat nog niet het toppunt. Volgens Boussy zijn er in totaal maar 400 tickets voor het bal verkocht, en zijn er duizenden gratis weggegeven. “Een financiële put die hem zijn hele leven zal achtervolgen”, volgens Boussy.

De grote frustratie bij veel bezoekers was dat er geen enkele manier was om hun frustratie te ventileren. De Facebookpagina van het evenement werd vakkundig verwijderd. Op de site van Bal der Bals zijn allemaal maar e-mailadressen te vinden.

BLOK OPGEZET

Wat werd er onder andere beloofd op het Bal der Bals? Aanwezigheid van internationale beroemdheden en artiesten, acrobaten, champagne-, oester- en pianobar, jacuzzi’s,… Sommige zaken waren aanwezig, andere helemaal niet.

Mathieu De Ruyck erkent dat het bal vatbaar was voor beterschap. “Het is niet evident om zoiets te organiseren”, klinkt het bij de jonge Gentenaar. “Het was iets te hoog gegrepen. En omdat we niet de verwachte opkomst hadden, zijn er inderdaad veel tickets gratis weggegeven. Dat hebben we gedaan om uit de kosten te komen”. De Ruyck benadrukt wel dat er 6 à 8.000 mensen aanwezig waren en countert daarmee de reacties op het lage bezoekersaantal op het bal.

Toch betreurt hij een aantal dingen: “Er zijn een aantal beloftes die we gemaakt hebben die we niet konden nakomen. Er waren geen tientallen BV’s aanwezig, bijvoorbeeld. Maar wij hebben er alles aan gedaan om de schade te beperken en om onze bezoekers een zo goed mogelijke avond voor te schotelen.” Op de vraag wat hij vond van de klachten via sociale media antwoordt De Ruyck ontgoocheld. “Er is een blok tegen mij opgezet, ook door mensen die niet op het feest aanwezig waren. Dat is ook de reden waarom de Facebookpagina verwijderd werd.”

De Ruyck is alvast niet van plan om ermee te stoppen. “Er komt zeker nog een bal dit of volgend jaar.”

Bron: Een Bal is meer dan promotie maken (Bal der Bals, De Morgen)

Vorige
Bal der Bals wist fl...
mathieu de ruyck
Volgende
Waarom een 'proper' ...