loading...

19 juli 2019

Hoe kraak je het algoritme van Instagram?

Hoe kraak je het algoritme van Instagram?

Instagram is niet meer uit ons leven weg te denken. Of je hoort er over praten, of je hebt de app op de je smartphone. Geen enkel ander social-mediaplatform heeft zo’n snelle toename in gebruikers gezien.

De volgende statistieken laten zien dat jij als organisator dit kanaal niet alleen in de gaten moet houden, maar ook echt moet begrijpen en gebruiken:

  • 4,1 miljoen Instagram-gebruikers in Nederland
  • 2,1 miljoen dagelijkse Instagram-gebruikers in Nederland
  • 800 miljoen Instagram-gebruikers per maand wereldwijd
  • 250 miljoen dagelijkse Instagram-gebruikers van Instagram Stories

Het Instagram algoritme

Deze cijfers maken opnieuw duidelijk dat Instagram serieus moet worden genomen als marketingkanaal voor evenementen. Maar met het algoritme dat Instagram gebruikt om posts te tonen is het moeilijk om met jouw inhoud bij de massa door te dringen. Je nieuwsfeed is gepersonaliseerd op basis van je interactie met de accounts die bekijkt. De bedoeling hiervan is dat content van vrienden en familie eerder wordt getoond dan content van bedrijven. Hier zijn vier trucs om je te helpen het Instagram algoritme te kraken en je inhoud aan de juiste doelgroep te tonen:

1. Laat je hashtags bij de afbeelding passen

Dat klinkt banaal, maar slechts een handjevol gebruikers doet het. Is er geen eten op je afbeelding te zien, gebruik dan ook niet de hashtag ‘foodporn’. Kijk naar de details in je afbeelding en probeer zinvolle onderwerpen te vinden die ook echt in beeld zijn.

2. Gebruik nooit dezelfde hashtag achter elkaar

Gebruik niet twee keer achter elkaar dezelfde hashtag, ook al past deze nog zo goed bij je berichten. Denk na over je hashtags en probeer hetzelfde thema steeds in een andere hashtag te vervatten.Het Instagram algortime: gebruik nooit dezelfde hashtag achter elkaar.

3. Gebruik niet altijd hetzelfde aantal hashtags

De regel dat je moet proberen de dertig hashtags die per afbeelding beschikbaar zijn te gebruiken, is verouderd. Als je “maar” vijf hashtags voor een afbeelding kunt verzinnen, omdat je A) al je kruit hebt verschoten bij de vorige afbeelding of B) gewoon niets anders meer kunt verzinnen, dan is dat juist goed. Zo kan het Instagram algoritme zien dat je het platform niet simpelweg met je content of hashtags wilt overspoelen, maar echt relevante content wilt promoten.

4. Gebruik hashtags met minder volume

Hashtags zoals ‘foodporn’ zijn enorm populair, maar totdat je daadwerkelijk de mensen in die drukbezochte hashtags bereikt, moet je eerst een zeer hoog niveau van interactie voor jouw bijdragen hebben. Begin daarom klein! Zoek hashtags met relatief weinig interactie. Kijk naar de interactie voor jouw bijdragen en zoek andere bijdragen met soortgelijke interactieratio’s (lees: de hoeveelheid likes en opmerkingen) en gebruik die hashtags ook voor jouw berichten. Zo zorg je er in ieder geval voor dat mensen jouw hashtags zien. Naarmate de interactie voor je bijdragen toeneemt, kun je ook voor je hashtags een tandje bijzetten.

Op zoek naar meer trucs voor Instagram?

Je zult zien dat je met deze vier trucs echt het meeste uit je berichten haalt en het Instagram algoritme kunt kraken. Je trekt zo niet alleen meer fans aan, maar dankzij de toegenomen interactie met de gebruikte hashtags zul je ook meer mensen bereiken. Wil je meer weten over het promoten van je evenement op Instagram? Lees dan ons het Instagram handboek voor eventmarketing.

Bron: EventPlanner

Posted in New