loading...

14 augustus 2019

Wat je moet weten over Instagram Analytics

Wat je moet weten over Instagram Analytics

Instagram staat vooral bekend om de hoge mate van interactie, maar heeft die interactie ook een effect op je ticketverkoop? Die vraag moet je kunnen beantwoorden om de tijd die je op het platform spendeert te kunnen rechtvaardigen.

Om je Instagram-inspanningen te volgen en te zien of deze na verloop van tijd ook iets opleveren, moet je weten hoe je Instagram Analytics kunt bijhouden, wat je precies moet bijhouden en hoe je de resultaten moet interpreteren. In deze blog kom je te weten hoe je ermee aan de slag kunt.

Upgrade naar een bedrijfsprofiel en gebruik Instagram Analytics

Instagram is een platform dat erg geschikt is voor bedrijven, met zo’n 200 miljoen gebruikers die dagelijks een bedrijfsprofiel bekijken. Als je het nog niet hebt gedaan, is de eerste stap die je moet nemen om betere statistieken te verzamelen, upgraden naar een gratis bedrijfsprofiel.

Met de bedrijfsstatus krijg je realtime statistieken over de prestaties van je Stories en berichten. Dit is een essentieel hulpmiddel om je publiek beter te begrijpen en te achterhalen hoe hun Instagram-activiteiten zich vertalen in ticketaankopen.

Kom te weten welke statistieken je precies moet bijhouden

Er zijn heel wat gegevens beschikbaar. In plaats van in een overvloed van cijfers te verdrinken, kies je de meest relevante statistieken voor de ticketverkoop voor evenementen.

Houd er rekening mee dat gegevens alleen nuttig zijn als je ze correct interpreteert en toepast. Geen enkele technologische tool kan het menselijke verstand vervangen. Voor de meeste van de onderstaande statistieken moet je dan ook niet alleen bedenken wat je wilt weten, maar ook wat het voor je bedrijf betekent.

1. Volgers

Met Instagram Analytics kun je de groei van je aantal volgers bijhouden en simpele demografische groepen zien op basis van geslacht, leeftijd en locatie. Met behulp van deze gegevens kun je jouw content afstemmen op je publiek terwijl het evolueert. Deze demografische gegevens kunnen je ook helpen sponsoren aan te trekken.

Ga een stap verder met Instagram analysetools: met meer geavanceerde externe tools kun je ook de interesses en het gedrag van je publiek opvolgen. Zo toont Iconosquare bijvoorbeeld het verband tussen de frequentie van je berichten en de groei van je aantal volgers. Met die inzichten kun je jouw uploadschema aanpassen voor de beste resultaten.Upgrade naar een bedrijfsprofiel op #instagram voor meer data

Click To Tweet


2. Meekijkers

Niet iedereen die je Instagram-berichten bekijkt, volgt je profiel. Met de Instagram Analytics kom je te weten hoeveel ‘meekijkers’ je berichten ontdekken via hashtags, de pagina ‘verkennen’, een profielzoekopdracht of een locatielink.

Waarvoor kun je dit soort informatie gebruiken? Je ziet misschien een toename in bezoekers die je via een bepaalde hashtag hebben gevonden, maar je krijgt niet het verwachte aantal volgers via dit verkeer. Mogelijk past de hashtag die je gebruikt niet helemaal bij je bericht, of spreekt deze je doelpubliek niet aan. Deze informatie helpt je te begrijpen welke hashtags en locaties die je voor je berichten gebruikt, relevant zijn.


3.Betrokkenheid bij berichten

Instagram Analytics biedt basisdata over likes, reacties en opgeslagen berichten. Bekijk de prestaties van je berichten op een bepaalde dag of als patroon over een bepaalde periode. Met deze informatie kun je jouw uploadschema bijsturen.

Je kunt ook verder ingaan op wat voorsoort berichten het best presteert. Krijgen video’s meer aandacht dan foto’s? Vinden mensen berichten met artiesten doorgaans leuker dan foto’s van je evenementenlocatie?

Ga een stap verder met Instagram analysetools: externe apps bieden nog meer informatie over de betrokkenheid bij berichten. Zo meet Simply Measured bijvoorbeeld het bereik van je hashtags om hun prestaties te beoordelen.


4. Betrokkenheid bij ‘Stories’

Een derde van de meest bekeken Stories op Instagram zijn van bedrijven. Maar zijn jouw Stories daar onderdeel van?

Instagram Analytics toont je:

  • Het aantal weergaven (mensen die je Stories hebben gezien)
  • Het aantal unieke accounts die je Verhaal hebben gezien (bereik)
  • Het aantal klikken vooruit (om bepaalde Stories over te slaan)
  • Het aantal klikken terug (om een Story opnieuw te bekijken)
  • Het aantal reacties (directe interactie)
  • Het aantal kijkers die wegswipen (en je Stories geheel verlaten)
  • Het aantal kijkers die sluiten (het aantal verlaters)

Door op deze cijfers te letten, kun je de prestaties van je Stories strategie in de loop van de tijd meten. Merk je dat mensen je Instagram Stories continu verlaten, dan doe je iets verkeerd. Gaan ze terug naar bepaalde soorten Stories, dan zijn dat de Stories die mensen nieuwsgierig maken en betrokkenheid stimuleren. Gebruik die gegevens om je strategie aan te scherpen en te verfijnen en richt je steeds op één statistiek tegelijk.

Ga een stap verder Instagram analysetools: tools zoals Delmondo bieden inzichten in Instagram Stories samen met analysegegevens van je berichten om je te helpen verdergaande betrokkenheidstrends te herkennen

5. Betrokkenheid van Influencers

Om Influencers te vinden waar je mee wilt werken, moet je extra letten op statistieken zoals ‘Top Mention’ (belangrijke vermelding): een bericht van iemand anders waarin je wordt vermeld. Let ook op ‘Top Follower’ (belangrijke volger): de volger die zelf het grootste aantal volgers heeft. Deze cijfers laten zien wie geschikt is om je eventmerk te helpen promoten.

Ga een stap verder met Instagram analysetools: voor meer geavanceerd zoeken en opvolgen, kun je externe apps zoals Iconosquare gebruiken, die Influencers in je branche zoeken en invloedrijke berichten vinden met behulp van een bepaalde hashtag.

6. Advertentieprestaties

Er is een breed scala aan reclamemogelijkheden op Instagram. Je kunt geheel nieuwe advertenties maken, een bericht promoten of van een Story een advertentie maken. Als je een van deze technieken (of allemaal) gebruikt, is het cruciaal dat je de prestaties bekijkt.

Ga een stap verder met Instagram analysetools: je kunt basisprestaties van Instagram-advertenties bijhouden via de tools van Facebook. Maar er zijn ook verschillende waardevolle externe tools die je helpen advertenties te plaatsen en hun prestaties te meten, bijvoorbeeld Boostable en ToneDen.


7. Doorklikratio’s en conversiepercentages

Doorklikratio’s zijn eenvoudig te meten, maar het conversiepercentage is een grotere uitdaging. Dat is een minder concreet cijfer, aangezien Instagram waarschijnlijk maar één ‘contactpunt’ is voor je doelpubliek. Iemand kan een trouwe volger zijn, maar uiteindelijk een ticket kopen via Facebook, je website, Eventbrite of een ander platform.

Toch zijn er manieren om te meten hoe je Instagram-strategie tot echte registraties over verkochte tickets leidt:

  • Met Instagram Analytics kun je meten hoeveel mensen vanuit de bio in je profiel of een link in je Stories naar je ticketpagina doorklikken.
  • Met behulp van Google Analytics en andere tools die de activiteit op je website meten, kun je achterhalen hoeveel verkochte tickets voortvloeien uit bezoekers die op Instagram hebben doorgeklikt.

Door deze twee sets cijfers te vergelijken, kom je te weten hoeveel mensen van Instagram naar je ticketpagina gaan om een ticket te kopen.

Ga nog verder met de analysetools van Eventbrite: je kunt ook via je dashboard zien hoeveel verkeer en verkochte tickets Instagram voor je evenement genereert.

Gebruik Instagram Analytics om in de loop van de tijd daadwerkelijk tickets te verkopen

Er zijn talloze statistieken die je op Instagram kunt volgen, maar je moet ze niet allemaal bestuderen. Kies maximaal drie statistieken die je het belangrijkst vindt, en doe je best om deze te optimaliseren. Kies bijvoorbeeld deze drie:

  • Verkeer dat naar je evenementenpagina wordt geleid (om interesse te meten)
  • Betrokkenheid bij Instagram Stories (om merkbetrokkenheid te meten)
  • Tickets verkocht via Instagram-advertenties (om ROI te meten)

Zorg ervoor dat je de statistieken die je het belangrijkst vindt, op een eenvoudige, geautomatiseerde manier kunt meten.

Posted in New